top of page

Jídelníček pro střevo




Když skládáme svůj jídelníček, mysleme na to, jak udržet naživu přátelské bakterie v našem střevu. Naopak nesmíme krmit nezdravou stravou bakterie přátelské.



Nepřátelské bakterie produkují toxiny, a tím narušují integritu střeva a jeho schopnost nepustit do našeho těla látky zodpovědné za to, že se kdekoliv v těle rozjede zánět. "Ten vytváří podhoubí pro vznik nejrůznějších nemocí," upozorňují odborníci z České mikrobiomové společnosti a dodávají: "Naše tělo není popelnice. O své auto se staráme, zajímáme se o to, zda do něj netankujeme nekvalitní palivo, aby nám dlouho sloužilo a nezradilo nás na cestách." Na našem zdraví záleží mnohem ví, ale to jako by mnohým nedocházelo.

"Podstatou ochrany střevního mikrobiomu je úprava jídelníčku. Dostatečné množství vlákniny ve stravě působí jako prebiotikum, to znamená jako živná půda pro růst tělu prospěšných mikroorganismů," říká gastroenterolog docent Pavel Kohout, člen Fóra zdravé výživy. Doporučuje také konzumaci syrových produktů nebo produktů konzervovaných sušením kvašením či jinými postupy, což přispívá k zachování bakteriálních kmenů. Střevním bakteriím lahodí i potraviny s přídavkem probiotických kultur a čerstvá strava.


Co nejíst?


Potraviny, které obsahují lehce stravitelné a jednoduché cukry. Ty totiž prudce zvyšují hladinu krevního cukru, představují prázdné kalorie a jejich nadbytek poškozuje naše orgány, Takže z jídelníčku vyhoďte co nejvíc sladkostí, ale také sušenek a pekařských výrobků z bílé mouky a průmyslově zpracovaných potravin, jako jsou konzervy.



Nákupní lístek pro zdravé střevo:


  • zelenina

  • ovoce

  • luštěniny

  • ovesné vločky

  • celozrnné výrobky

  • jogurty a kefíry

  • kysané zelí

  • fermentovaná zelenina, třeba kimči.

Pokud chcete do svého jídelníčku zařadit kvašené potraviny jako zdroj probiotik, ujistěte se, že potraviny jsou nepasterizované (tento proces totiž probiotické bakterie zabíjí).

Některé potraviny je možno řadit do obou skupin, neboť obsahují jak prospěšné bakterie, tak zdroj vlákniny, kterým se bakterie živí. Jako příklad můžeme uvést kyselé zelí.


Připravte si domácí kombuchu. Kombucha je fermentovaný nápoj plný probiotik.


Na začátku byla myšlenka. Myšlenka, že by bylo skvělé dát dohromady recepty od lidí, kteří mají obtíže s ulcerózní kolitidou a Crohnovou nemocí, a to výhradně takové recepty, u kterých mají tito lidé sami odzkoušeno, že jim dobře působí na zažívání nebo nezhoršují stávající obtíže.

Pustili jsme se do toho s maximálním nasazením a po několika měsících se nám to povedlo. Kuchařku a její recepty jsme postavili na základě setkání a diskuze se zákazníky, zkušeností několika členů výzkumné skupiny a zdrojů odborné literatury. Jsme hrdi, že vám můžeme představit naše Recepty pro leh(p)čí pocit: postavené na základě bezezbytkové diety při střevních onemocněních. Pokud se přihlásíte, obdržíte od nás tuto publikaci v elektronické podobě zdarma.



Štítky:

1 382 zobrazení
Nejlepší příspěvky
Nejnovější příspěvky
bottom of page